
Το αγκάθι της ακρίβειας και οι ενδείξεις για αναστροφή της τάσης – Τι δείχνουν τα στοιχεία για τις τιμές και τις πωλήσεις
Το κύριο ζήτημα της ελληνικής οικονομίας αυτή τη στιγμή είναι οι υψηλές τιμές στα τρόφιμα. Τον περασμένο μήνα παρατηρήθηκε η πρώτη ουσιαστική ένδειξη ότι ίσως πλησιάζουμε στο τέλος της αυξητικής πορείας των τιμών, χωρίς όμως να σημαίνει ότι θα δούμε άμεσα μείωση τιμών, κάτι που οι καταναλωτές αναμένουν με ανυπομονησία.
Οι οικονομικοί αναλυτές και κορυφαίοι φορείς, συμπεριλαμβανομένου του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα, εκτιμούν ότι η καταπολέμηση του πληθωρισμού μπορεί να ολοκληρωθεί στο τέλος του επόμενου χρόνου. Αυτή η πρόβλεψη βασίζεται στην πεποίθηση των κεντρικών τραπεζιτών ότι οι τελικές τιμές στην αγορά πρέπει να καθοριστούν πριν από οποιαδήποτε αλλαγή.
Υπάρχει επίσης η αντίληψη ότι ο αποπληθωρισμός μπορεί να είναι εξίσου επιζήμιος με τον υψηλό πληθωρισμό, και για αυτό επιθυμούν να αποφύγουν τέτοιους ακραίους κινδύνους. Ωστόσο, οι πολίτες ενδιαφέρονται περισσότερο για απτά αποτελέσματα στην μάχη κατά της ακρίβειας για να μπορέσουν να ανακτήσουν μέρος του εισοδήματός τους.
ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΓΕΥΣΗ ΑΛΛΑΓΗΣ
Στοιχεία από πρόσφατη έρευνα δείχνουν δύο σημαντικές τάσεις από τον Απρίλιο. Παρατηρείται μείωση τιμών, έστω και ελάχιστη, και ενίσχυση των πωλήσεων σε όγκο, κάτι που είχε καιρό να συμβεί. Αυτά τα στοιχεία επαληθεύθηκαν και τον Μάιο, υποδηλώνοντας ένα πιθανό σημείο καμπής για την αλλαγή της τάσης.
ΑΥΞΗΣΗ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΣΕ ΑΞΙΑ ΚΑΙ ΟΓΚΟ
Σύμφωνα με τα στατιστικά της Circana για τον Απρίλιο, οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο αυξήθηκαν κατά 1,9% τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, ενώ η μέση τιμή μειώθηκε κατά 0,1%. Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανήλθε στο 27,1%, ενώ τα επώνυμα προϊόντα κατείχαν το 72,9%. Επιπλέον, ο ρυθμός ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ήταν 4,5% σε σύγκριση με το 0,9% των επώνυμων προϊόντων. Στις κατηγορίες, το μεγαλύτερο μερίδιο έχουν τα τρόφιμα με 27,5%, ακολουθούμενα από τα είδη καθαρισμού με 27% και τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης με 21,5%.
Μείωση πωλήσεων παρατηρήθηκε στα αλκοολούχα ποτά, στα είδη προσωπικής υγιεινής και στα διάφορα είδη σπιτιού, με πτώση 1,1%, 4,1% και 2,9% αντίστοιχα.
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Η Κρήτη παρουσίασε την υψηλότερη ανάπτυξη πωλήσεων με 4,4%, υπερβαίνοντας το μέσο όρο. Ακολουθεί η Βόρεια Ελλάδα με 2,8%, η Θεσσαλονίκη με 2,3%, η Πελοπόννησος με 1,7%, η Αττική με 1,6%, και τελικά η Κεντρική Ελλάδα με 0,6%. Στα διαφορετικά είδη καταστημάτων, τα μικρά καταστήματα έως 400 τ.μ. είχαν την υψηλότερη ανάπτυξη πωλήσεων με 5,8%. Ακολουθούν τα μεγάλα καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ. με 3,3%, καταστήματα από 400 τ.μ. έως 1.000 τ.μ. με 1,3% και κατάστημα με μέγεθος 1.000 τ.μ. έως 2.500 τ.μ. με ρυθμό 0,9%.