TikTok, η πλατφόρμα που λατρεύει η ευρωπαϊκή ακροδεξιά – Η ανάλυση που κάνουν ειδικοί για το φαινόμενο
20 Ιουνίου, 2024

TikTok, η πλατφόρμα που λατρεύει η ευρωπαϊκή ακροδεξιά – Η ανάλυση που κάνουν ειδικοί για το φαινόμενο

Η πλατφόρμα TikTok έχει καταστεί ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των νέων και έχει εξελιχθεί σε ουσιαστικό εργαλείο για τους πολιτικούς στην Ευρώπη, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τον ρόλο και την επιρροή της στις πρόσφατες ευρωπαϊκές εκλογές. Η επικεφαλής των Οικολόγων, Μαρί Τουσέν, εξέφρασε την έκπληξή της σχετικά με την επιρροή του TikTok μετά τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών, καλώντας έμμεσα την προεκλογική εκστρατεία του Ζορντάν Μπαρντελά και του Εθνικού Συναγερμού στο κοινωνικό μέσο της κινεζικής εταιρείας ByteDance.

Με ποσοστό ψήφων που έφτασε το 31.37%, ο Εθνικός Συναγερμός και ο ηγέτης του επικέντρωσαν την προσοχή τους στα 1,5 εκατομμύρια χρήστες του TikTok για να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητά τους στους νέους. Σύμφωνα με τον ερευνητή Romain Fargier από το Πανεπιστήμιο του Μονπελιέ, ο Ζορντάν Μπαρντελά ανέβηκε στην τρίτη θέση όσον αφορά τους followers στο TikTok, ακολουθώντας τον Εμανουέλ Μακρόν και τον Ζαν-Λυκ Μελανσόν.

ΟΜΩΣ, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΑΜΕΣΗΣ ΣΥΣΧΕΤΙΣΗΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΕΚΛΟΓΙΚΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΣΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ, όπως επισημαίνει ο Fargier. Εντούτοις, η πολιτικοποίηση των περιεχομένων στο TikTok φαίνεται να έπαιξε ρόλο στην διαμόρφωση της πολιτικής ατζέντας και στην ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας του Μπαρντελά.

ΥΠΕΡΑΠΛΟΥΣΤΕΥΣΗ
Η Refka Payssan, ειδική στις Τεχνολογίες Πληροφόρησης και Επικοινωνίας, τονίζει ότι τα συμπυκνωμένα μηνύματα του TikTok μπορεί να υπεραπλουστεύουν τα πολιτικά θέματα, επηρεάζοντας ένα κοινό που πιθανόν είναι λιγότερο ενημερωμένο. Επισημαίνει τη χρήση από την γαλλική ακροδεξιά του σαρκασμού, της ειρωνείας και των memes, δημιουργώντας στερεοτυπικά πολιτικά μηνύματα που στηρίζονται στο συναίσθημα και το πάθος.

ΑΥΤΗ Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΗΝΩΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ και την alt-right, η οποία υποστήριξε τον Ντόναλντ Τραμπ με περιεχόμενα και memes όπως ο Pepe the Frog. Πολλά ακροδεξιά κόμματα στην Ευρώπη εκμεταλλεύονται πλέον επίσης με επιτυχία το TikTok, λαμβάνοντας υψηλά ποσοστά likes σε σχέση με τον αριθμό των βίντεο που ανεβάζουν, όπως υποδεικνύει μια μελέτη του Politico.

Στη Γερμανία, ο Μαξιμίλιαν Κρα του AfD χρησιμοποίησε το TikTok για να μεταδώσει πολιτικά μηνύματα με έμπνευση από τα memes, εξηγεί η Katja Muñoz. Αυτό καθιστά τα μηνύματα πιο ελκυστικά στους νέους ψηφοφόρους που ταυτίζονται και τα βρίσκουν “cool” και “funny”.

ΦΑΥΛΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
Η Refka Payssan και ο Romain Fargier τονίζουν ότι ο αλγόριθμος του TikTok τείνει να περικλείει τους χρήστες σε ιδεολογικές φούσκες. Όταν οι χρήστες λαμβάνουν συνεχώς ειδοποιήσεις σχετικά με τον Μπαρντελά, κάποια στιγμή θεωρούν αυτόν τον υποψήφιο ως τον πλέον αξιόπιστο.

Η Véronique Reille-Soult, ειδική στην ανάλυση κοινής γνώμης, σημειώνει ότι το φαινόμενο επεκτείνεται πέρα από την επιτυχημένη εκστρατεία στο TikTok, καθώς το δίκτυο μπορεί να παρέχει πληροφορίες διαφορετικές από την καθημερινή πραγματικότητα των χρηστών, δημιουργώντας έτσι μια ψευδαίσθηση μιας απομακρυσμένης πραγματικότητας και έξαψης στους νέους.

Prev Post

Οι χάκερς μπορούν να σπάσουν τον κωδικό σου σε ένα…

Next Post

Ένα ζευγάρι σκύλους έκανε δώρο ο Κιμ Γιονγκ Ουν στον…

post-bars

Leave a Comment

Δείτε ακόμη